La Letta: Rozhovor Veroniky a Hanky o Skinimalistce™

Představuji vám plnou verzi našeho rozhovoru pro udržitelný magazín La Letta, číslo březen 2025. Více o magazínu a jeho zakoupení je možné zde. 

Skinimalistka

BEAUTY KONCEPT – MÉNĚ JE VÍCE

 

Minimalismus se skloňuje s každou sférou našeho života a zrovna v beauty světě to není výjimkou. Skinimalismus znamená používání co nejmenšího množství kosmetických produktů, které však mají maximální účinek. Klíčovou roli hrají luxusní ingredience, které jsou šetrné k našemu tělu, pleti a naší planetě. Veronika Lonská s Hankou Písařovou stojí za projektem SkinimalistkaTM, který v sobě zahrnuje organické kosmetické značky péče o pleť a make-upu, kosmetický salon, školení v rámci nabízených značek a ještě mnohem více. Je skinimalismus skutečně účinná cesta fungování?

Každý projekt má svůj vývoj a svou cestu. Jaký byl ten váš vývoj a vaše první setkání s přírodní kosmetikou?

Verča: Před více než 15 lety jsem poprvé začala experimentovat s prvními přírodními produkty v péči o vlasy. Fascinoval mě svět bylinek a odrazovaly mě chemické barvy na vlasy. Vadil mi typický chemický nebo přeparfemovaný „zápach” tehdejších běžných produktů. 

Hanka: Mnoho let jsem používala klasickou konvenční kosmetiku, dokud se mi totálně „nezbláznila” kůže – extrémně suchá pokožka na těle, zánětlivé akné a ucpané póry na obličeji plus hyperpigmentace, lupy a svědivá pokožka hlavy. Nic nepomáhalo, tak jsem začala postupně pronikat do tajů přírodní kosmetiky, která mě doslova zachránila.

SkinimalistkaTM, co to pro vás znamená? Je u vás minimalismus i v ostatních sférách života?

Verča: Dá se říct, že jsem spíš minimalista, než naopak. Přemíra věcí a vjemů celkově mi vadí, potřebuji svoji dávku klidu a myslím, že než jsem na to, že žijeme v příliš rychlé době vs. to, že jsem extrémně citlivý typ přišla, nechápala jsem, odkud pramení spousta mých zdravotních problémů. S minimalismem se mi žije líp, dává mi oporu, jistotu, klid a řád. Znamená to pro mě ne ani tak kritiku konzumu, jako spíš nalezení vlastního místa ve světě, vlastní cesty i v kosmetice. Toho, co mi sedí, se držím, a považuji to za rys vnitřní stability. Skinimalistka je o téhle vlastní cestě. Pomáháme klientkám nalézt svoji vlastní cestu jednoduchým, ale super kvalitním způsobem a učíme tento přístup i obchodní partnery. 

Hanka: Jak málo věcí v životě potřebuju mi ukázalo především cestování s batohem na zádech, kde se počítá každý ušetřený gram. Pak se minimalismus stal z větší míry součástí i mého běžného života a to se týká samozřejmě i kosmetiky. Celkově upřednostňuju kvalitu nad kvantitou. 

V roce 2013 jste se začaly věnovat velkoobchodu v rámci přírodní kosmetiky. Je to už 12 let a za tu dobu se trh s přírodní kosmetikou změnil a posunul. Umíte porovnat jaká byla kosmetika tehdy a jaká je dnes v roce 2025?

Verča: Tenkrát byli lidé toužící po méně toxických nebo přírodních produktech označováni za „hipíky”. Spoustu posměšků na „bio lidi”. Je pravda, že před deseti lety svět přírodní kosmetiky přitahoval úplně jiné typy lidí než dnes. V oblasti sebepéče jsme byli hrozně pozadu za Západem – hodnotu mělo jen to, co neslo punc velké značky. V přírodní kosmetice letěly jednoduché produkty, v duchu: „hlavně, že je to přírodní“ – jednosložková bambucká másla, různé hydroláty a oleje. Dnes se to už považuje za překonané. Kvalitní přírodní kosmetika je nyní vývojem na stejné nebo i vyšší úrovni než drahá konvenční. Složení již není triviální, produkty se vyvíjejí a klinicky testují. Dříve to bylo spíše o tom, že co je jedlé, je vhodné i na obličej, ale z dlouhodobého hlediska to pleti nijak neprospívá.


Hanka: Jsem nadšená, jak se vývoj přírodní kosmetiky v posledních letech posunul. Spojení vědy a přírodních ingrediencí dnes přináší čisté, a přitom velmi účinné produkty.

Dnes lidé vyhledávají kosmetiku nejen s bio certifikátem, ale také veganskou, bez živočišných složek či v recyklovatelných obalech. Jaké značky máte ve svém portfoliu na e-shopu i ve svém kosmetickém salonu? A na co dbáte při jejich výběru nejvíce?

Verča: U nás najdete pouze veganské produkty. Jedinou výjimkou je Ere Perez řasenka s mandlovým olejem, která obsahuje včelí vosk. Veganské složení považuji za etický standard v kosmetice a věřím, že i velmi účinné složky lze nahradit veganskými alternativami.

Co se týče obalů, Ere Perez si klade za cíl být uhlíkově neutrální a směřovat k filozofii less waste až zero waste. V roce 2024 dosáhli 33 % zero waste, 100% odstranili magnety a zrcátka (soustředí se na monoobaly pro snadnější recyklaci) a zároveň rozšiřují systém znovuplnitelných obalů (refill). Také se označili jako 87% plastic free.

Naše další klíčová značka, profesionální organická pleťová kosmetika pro kosmetičky Blissoma®, je balena převážně ve skle. Sklo je sice těžší na přepravu, ale zajišťuje stabilitu ingrediencí a zároveň omezuje používání plastů.

Celkově je pro nás při výběru značky klíčový její smysl jako celek.

„Nevidím nic dobrého v dogmatismu a protežování jedné kvality kosmetického produktu na úkor jiné. Produkty s nejvyšší přírodní certifikací nejsou nutně lepší než necertifikované – mohou obsahovat příliš mnoho minerálních složek, nebo jejich celková kompozice nemusí dávat smysl pro péči o pokožku. Stejně tak není lepší produkt, u kterého je jediným kritériem ekologie, pokud obsahuje nevhodná barviva nebo příliš jednoduché složení bez prokazatelných kosmetických účinků. Pro nás je důležitá celková harmonie a smysl značky jako celku, nikoliv striktní zařazení do kategorií jako ‚bio‘, ‚eko‘ či jiných škatulek na 100 %,“ říká Veronika Lonská, zakladatelka SkinimalistkaTM.


„Neznám žádnou značku na světě, která by byla dokonalá. Vždy je to něco za něco, a záleží také na tom, co je pro mě jako pro člověka důležitější. Každý z nás má tato měřítka individuální.“

Proč si vybíráte produkty bez palmového oleje? Je jeho použití v kosmetice vůbec nutné? Já se vždy snažím vybírat vše bez palmového oleje, zejména v potravinách.

Verča: Rozlišovala bych palmový olej v kosmetice a v potravinách. V potravinách nijak tělu neprospívá a kromě ochrany životního prostředí jeho bojkotem prospíváme i sobě. Blissoma® palmový olej neobsahuje. Ere Perez má certifikát RSPO a několik jednotek produktů obsahuje deriváty z udržitelného palmového oleje (z klasického ne!) a i tak pracuje na jejich úplném vyřazení z produktů. Co se týče prospěchu těchto složek, při použití v kosmetice dávají smysl a prospěch, ale bohužel vzhledem k tomu, jakým způsobem se tato ingredience získává ve velkém, dává bojkot smysl. 

Veroniko, popište mi, jak u vás vypadá kosmetické sezení. Dbáte na klidnou atmosféru a přistupujete k ošetření holisticky a celistvě. Co všechno se mnou během sezení uděláte? (smích)

Verča: Určitě toho uděláme spoustu! Spousta našich klientek i obchodních partnerek odchází s několika popsanými A4. I od nás dostanete materiály – minimálně konkrétní návod na míru pro péči a líčení doma, přizpůsobený vašemu aktuálnímu stavu a typu pleti. 

U nás to funguje tak, že klientka salonu nejprve prochází tzv. vstupní konzultací. Během dvou hodin se intenzivně věnujeme důkladné diagnostice pleti, srovnání denní rutiny a probíhá také jednoduché ošetření. Na základě této konzultace pak klientce sestavíme individuální plán následných ošetření a postupně ji vedeme ke vhodnější domácí péči. 

Vstupní konzultaci se u nás nedá vyhnout, protože představuje největší přidanou hodnotu, kterou poskytujeme. Jsme jako terapeuti – vedeme vás, potkáváme se na odborných a hloubkových Blissoma® rituálech, ale pokud nezačnete měnit své návyky a produkty, návštěva jednou za čas u nás to nezachrání. Často to přirovnávám ke kvalitnímu čištění zubů doma a jednou za čas návštěvě zubní hygieny.


Hanka: Celý náš koncept péče o pleť nestojí na slibovaných zázracích přes noc, ale na kontinuální práci s klientem na cestě k vysněné pokožce. 

Práci s olejovými značkami už máme za sebou – patřily do let minulých a dnes je mýtus o jejich vhodnosti pro všechny překonaný. High-end kosmetika znamená lehoučké kompozice, téměř k nerozeznání od konvenčních produktů, ohromnou práci na vývoji, klinické studie a funkčnost v tom smyslu, že produkt nejen zkrášluje pleť, ale také přináší mnoho benefitů, jako je prevence stárnutí či redukce hyperpigmentace. Dekorativní kosmetika skvěle pigmentuje a dlouho vydrží. U high-end produktů stačí minimální množství pro velký účinek,“ vysvětlují zakladatelky SkinimalistkaTM.

Ze své zkušenosti vím, že každá značka přírodní kosmetiky je jiná a něčím specifická. Vzděláváte své kosmetičky či konečné prodejce vašich značek o účincích a konceptech značek jako Ere Perez či Blissoma®?

Verča: Ano, důkladné zaškolení je pro prodejce i kosmetičky povinné. Jednak jim pomáhá lépe se orientovat v produktech a získat cenné know-how o přírodní kosmetice jako celku, ale také je učí správně produkt aplikovat na klientku, dobře jej odkomunikovat a doporučit pro domácí péči. U Blissomy® je odborné školení naprosto nezbytné – i zkušená kosmetička by bez něj neměla šanci produkty správně použít. Jsou složité, sofistikované a velmi účinné, a bez odborné průpravy by mohlo jejich nesprávné použití klientce spíše uškodit. 


Hanka: Důkladné proškolení pro práci s danou značkou je podle mého názoru naprosto zásadní, právě protože každá značka je něčím specifická. Obecně je v dnešní době neustálé vzdělávání profesionála v kosmetickém oboru již nutností.

Ere Perez – značka pojmenovaná po své zakladatelce Ere, která má mexický původ, ale později se přestěhovala do Austrálie. Poprvé jsem ji viděla na beauty stránce a hned mi něčím padla do oka. Přiznávám, že si nejdřív všímám obalů, fotek a identity značky, ale například papájová marmeláda na suchá místa nebo fíkové želé na čištění pleti mě okamžitě nadchly. Čím oslovila vás?

Verča: Ere Perez je úchvatná žena – velmi lidská, přívětivá a žije v lehkosti, která je cítit i z jejích produktů. Zaujala mě svým konceptem, v němž propojuje staré mexické tradice holistického přístupu k tělu s australskými super ingrediencemi, jako je například papája, ze které využívá enzymy. A víte, jak se Ere líčí? Jednoduše – prsty si během pěti minut rozmaže tužku na očích, nanese lehounký make-up a multilíčidlem dotvoří jednolité líčení. Žádná složitá vizážistická praxe není třeba. Vše navíc vypadá, jako když na sobě nic nemá, žádná instagramová maska, prostě reálný život! To se mi líbí a myslím, že je to použitelné i pro většinu českých a slovenských žen.


Hanka: Stále více žen požaduje co nejrychlejší líčení, které zvládnou samy, ideálně s minimem multifunkčních produktů. Zároveň jim čím dál více záleží na kvalitě – chtějí, aby make-up nejen dobře vypadal, ale také pečoval o jejich pleť. A právě to všechno Ere Perez jako značka splňuje, a to mě na ní oslovilo.

Navštívili jste i firmu přímo v Austrálii, ale zrovna v té době byla Ere na cestách. Jaký dojem na vás celkově zanechal vibe značky? Na vašem blogu jsem četla, že dokonce přítel Art Directorky značky Ere Perez, Ruth Bowers, pochází z Mladé Boleslavi, takže jste si mohli popovídat i česky. Neuvěřitelné, jak je ten svět malý, že?

Verča: Ten svět je tak malý, že přítel Ruth se dokonce zná s mým mužem z doby před 20 lety – pocházejí ze stejného menšího města. 

Já mám k Austrálii vřelý vztah, protože tam žije moje nejlepší kamarádka, a s jejím prvním mužem se znám od dětství (byl o 16 let starší než my). Pravidelně jezdil do Čech, my vždy poslouchaly jeho vyprávění a snily o tom, že jednou uvidíme klokany. 

Austrálie je pro mě zemí svobody – vše tam funguje, společnost dodržuje jasně nastavená pravidla, kriminalita je extrémně nízká. Australské prostředí je velmi přátelské, a přesně takový je i vibe Ere Perez. Milý přístup, efektivita, energie pramenící z divoké přírody, slunce, ale i z lidí – nic není problém, všichni spolu koexistují v respektu a vědí, že pravidla tu nejsou proto, aby je omezovala, ale protože mají hluboký smysl. To je dnešní Austrálie i Ere Perez. 

Mexický vibe to pak ještě více projasňuje svou vřelostí.

Jejich crayonové tužky na rty mají podle mě skvělý pigment, jsou balzámové, nevysušují rty, a právě tyto tužky jsou dárkem k našemu ročnímu předplatnému magazínu La Letta. Na které produkty nedáte dopustit a které jsou vaše „must-have“?

Verča: Fíkové želé je pro mě top produkt pro udržení hydratace. Miluju jejich Ovesné makeupy a korektory s liči, nemám totiž ráda silnou vrstvu líčidel, zároveň ale potřebuji produkt, který moji pleť sjednotí na následujících 12 hodin. Nepoužívám jiné tvářenky a multilíčidla než ty od Ere, mají naprosto dokonalé elegantní odstíny, vše je přirozené, žádná ostrá růžová a tak. Game changer josu pro mě jejich pleťová séra. 

Hanka: Překvapivě i já zbožňuju Fíkové želé a korektory s liči. Kvůli smíšené pleti mi více vyhovují pudrové tvářenky a bronzery, konkrétně odstíny Tokyo a Roma. Můj top produkt je Sérum na obočí Argan Brow Hero.

Dnes se kromě přírodních ingrediencí mluví také o zdravém mikrobiomu pokožky. Právě americká značka Blissoma® má zajímavý koncept ekosystémů, podle kterých rozděluje produkty na pleť. Prozraďte mi více o tomto jedinečném rozdělení.

Verča: Blissoma® rozděluje produkty nejen podle typu a stavu pleti, ale také podle potřeb, které se mohou u různých typů a stavů prolínat. Proto je jejich péče tak sofistikovaná, ale dá se velmi přesně cílit na míru. Například ekosystém Defend je určen pro všechny, protože zahrnuje produkty nezbytné pro ochranu pleti – teď jsme v EU schválili nejnovější produkt s SPF, který si troufám říct, že je ve své podobě naprosto jedinečný, lehký a klinicky ověřený. Mezi ekosystémy si mohu jako profesionál vybírat, jedná se o celistvější pohled na pleťovou péči. Proto to všechno tak moc funguje.

Tuto značku jsem ještě nezkoušela, ale zaujal mě čistič na pleť s rýží, protože se může stát, že některé i přírodní čističe mou pleť vysušují, a zde vnímám tu lehkou krémovou konzistenci, byť jen z fotky. (smích) Které produkty této organické značky byste doporučily z vaší zkušenosti?

Verča: Nejprodávanější jsou čistič Free a Moisturizer Pure. Je to proto, že bohužel většina žen má natolik poškozenou kožní bariéru, že u nich pro začátek nelze volit nic jiného. Po 
nám pak otevírá prostor na všechny ty krásné anti-age a anti-akné produkty a pokročilé řešení ne tak zásadních problémů, jako je kožní mikrobiom a bariéra. 

Moisturizer Pure má provedené klinické testování – porovnáván byl s těmi největšími lékárenskými značkami dermokosmetiky na světě a přesto dosáhl suverénně nejlepších výsledků. Eliminuje začervenání pleti a snižuje její citlivost. 

Podobné „wow“ umí i maska Lavish s beta-glukany, je to asi nejsilnější a zároveň nejjemnější maska i pro extrémně přecitlivělou pleť. Pracuje s imunitním systémem pokožky v nejhlubších úrovních. Určitě jsou velmi unikátní i deodoranty Blissoma® a pak bych zdůraznila profesionální produkt Flora. Je to unikum – masážní jemně chladivý superhydratační gel určený pouze kosmetičkám. Ne každá klientka totiž snese olej při masáži a popravdě, kosmetičky to málokdy řeší a masírují oleji automaticky. 

Hanka: Troufla bych si doporučit každý produkt značky Blissoma®, ovšem záleží na vašem typu pleti a jejím aktuálním stavu.